Black hat seo
Pozycjonowanie polega na nadaniu danej stronie internetowej wysokiej pozycji w wyszukiwarce. Metod tego rodzaju marketingu jest wiele, jednak nie wszystkie one są bezpieczne i etycznie odpowiadające podstawowym zasadom pozycjonowania seo. Mowa tutaj o black hat seo, czyli o czyli o tej ciemnej stronie mocy pozycjonowania. Nazwa z angielskiego oznacza czarny kapelusz, odnoszący się do bohaterów komiksów, którzy byli źli i nosili czarne kapelusze (w przeciwieństwie do dobrych, którzy mieli białe). Metody te polegają na szybkim i łatwych osiągnięciu wysokiej pozycji w wyszukiwarce za pomocą metod, które nie są ani bezpieczne, ani nie odpowiadają taktykom oferowanym przez profesjonalnych pozycjonerów. Granica między black i white hat seo, jest dosyć płynna i często się przemieszcza, jednak są pewne metody, które z reguły uważane są za praktyki nimile widziane w środowisku marketingu internetowego. Podstawowym przykładem takich praktyk jest tzw. ukryty tekst. Doprowadza on nas na wskazaną stronę, która jak się okazuje, nie ma żadnego związku z wyszukiwaną przez nas frazą i oferuje jedynie spam bądź reklamę. Za negatywny uważany jest również cloaking, czyli serwowanie robotom wyszukiwarek treści strony, która jest zupełnie inna, niż ta, która widziana jest przez użytkowników. Do innych metod należy również korzystanie z systemu wymiany linków, a także powszechnie znane większości użytkownikom spamowanie danym adresem internetowym poprzez zostawianie go wszędzie, czy to na forach dyskusyjnych, czy w komentarzach, pod zdjęciami na portalach internetowych, w księgach gości itd.
Pozycjonowanie w czarnych kapeluszach posiada pozytywne strony, jakimi szybkie rozpowszechnienie strony i zapewnienie jej wysokiego rankingu. Jednak konsekwencje nieetycznych i nieakceptowanych zachowań, przychodzą dosyć szybko. Wyszukiwarki zazwyczaj karzą daną stronę albo poprzez znaczne obniżenie jej pozycji w rankingu albo całkowite zbanowanie – strona nie wyświetla się już w katalogu wyszukiwarki.