Optymalizacja strony
Bardzo często uważa się, że pozycjonowanie stron i optymalizacja stron internetowych są to czynności synonimiczne, zmierzające do osiągnięcia podobnego efektu. Poniekąd tak właśnie jest, ponieważ w systemie anglosaskim, z którego pochodzi dotyczący pozycjonowania skrót seo, oznacza on dokładnie System Engine Optimizer, czyli optymalizacja dla wyszukiwarek interetowych. Warto jednak przyjrzeć się dokładnie, na czym polega optymalizacja stron internetowych. Jest to działanie, które dotyczy bezpośrednio akcji prowadzonych na samej stronie internetowej. Jako pierwszy etap pozycjonowania, dotyczy budowy, treści kodu źródłowego strony internetowej.
To, czego nie widzi użytkownik, to działania na stronie. Trzeba przede wszystkim zadbać o całkowicie bezbłędny i poprawnie napisany pod względem programistycznym kod źródłowy strony. Należy również zadbać o dostosowanie strony, by pasowała do standardów W3C (jest to światowa organizacja, która zajmuje się ustanawianiem standardów dotyczących pisania i przesyłu stron WWW oraz oddzielić warstwę logicznej struktury dokumentu od innej warstwy, jaką jest warstwa jego prezentacji (warto zastosować CSS). Niemałe znaczenie ma również szybkość, z jaką strona się wczytuje. Od dłuższego czasu roboty Google biorą ten aspekt pod uwagę, więc należy zadbać, by strona zawierała odpowiednio zbilansowany stosunek grafiki do treści i ładowała się dostatecznie szybko. Strona również musi zostać sprawdzona pod względem funkcjonalności, najlepiej poprzez walidację, która pozwala na wychwycenie nawet najdrobniejszych błędów, które zostały przeoczone podczas tworzenia witryny internetowej. Kwestie techniczne dotyczące optymalizacji to również odpowiednio dopasowana treść w tagu tytułowym, prawidłowo dobrane nagłówki, seo copywriting, czyli nieocenione znaczenie fraz i słów kluczowych, które są właściwie umieszczone w tekście, a także odpowiednia aranżacja tego, co widzą użytkownicy Internetu, czyli treści menu, czy elementów graficznych.