Marketing internetowy – rola strony internetowej
Reklama i marketing przestały funkcjonować już tylko i wyłącznie w świecie rzeczywistym. Teraz w poszukiwaniu interesujących nas usług, informacji, promocji, wiadomości, czy firm, nie czytamy zazwyczaj gazet, czy biuletynów informacyjnych. Głównym źródłem stał się Internet i tam również zaczął kwitnąć szeroko pojmowany marketing.
Jedną z podstawowych metod marketingu internetowego jest prowadzenie przez daną firmę, jednostkę, organizację, czy chociażby bibliotekę, serwisu internetowego. Praktycznie mówiąc, stał się on wizytówką firmy i jej oknem na świat. Odpowiednio skonstruowany serwis internetowy ma za zadanie szczegółowo przedstawić potencjalnemu klientowi produkty i usługi, jakie dana firma oferuje. Jest również miejsce, gdzie może być prowadzona sprzedaż detaliczna, gdzie działa punkt obsługi klienta, czy serwis, który udzieli informacji na każde nurtujące daną osobę pytanie. Jak można łatwo zauważyć, serwis internetowy to istotne ogniwo w marketingu. Dobry serwis musi posiadać odpowiedni hosting i właściwego usługodawcę w tym zakresie. Najczęściej zwraca się uwagę na dwa rodzaje hostingu, wirtualny oraz wydzielony. Ten pierwszy oferuje przestrzeń dyskową swoich serwerów różnym firmom, drugi zaś, jest zakupiony lub wynajęty indywidualnie przez jedną konkretną firmę. Jednak to, co tak naprawdę jest najistotniejsze w reklamie poprzez serwer internetowy, to sposób, w jaki przyciąga on użytkowników. Strona powinna być poprawnie i bezbłędnie napisana, przejrzysta i interesująca. Powinna zawierać podstawowe dla klientów informacje i zachęcać ich do korzystania właśnie z usług tej firmy. Strona powinna mieć za zadanie zmierzać do interakcji serwis – klienci oraz dostosować się do potrzeb indywidualnych użytkowników. Często na stronach firm można wypełnić ankiety, czy odpowiedzieć na pytania, które właśnie są przejawem marketingu internetowego. Mają na celu zebranie opinii użytkowników, czy uczynić działanie serwisu nie tylko bardziej efektywnym, ale również i efektownym.